מגמת מנהיגות ויזמות בסביבה עסקית- תוכנית Big Pictur
מגמת מנהיגות ויזמות בסביבה עסקית
בית הספר עמל לידי דיוויס ירושלים הוא בית הספר היחיד באזור ירושלים המאפשר ללמוד במגמה ייחודית וחדשנית – מגמת מנהיגות ויזמות בסביבה עסקית .
המגמה מבוססת על תוכנית הלמידה של רשת בתי ספר ביג פיקצ'ר שהוקמה בארצות הברית בשנת -1995 . הרשת מכילה 65 בתי ספר ברחבי ארה"ב, ובתי ספר נוספים באוסטרליה, הולנד, איטליה וקנדה. שיטת הלמידה של הרשת זוכה להצלחה רבה
95% מהתלמידים מסיימים את בית הספר בהצלחה – ומתקבלים למוסדות להשכלה גבוהה.
התוכנית מבוססת על ההבנה שכול האנשים שונים אחד מהשני ואנחנו שונים בכישרונות שלנו ביכולות שלנו במוטיבציות שלנו ,
והעולם שלנו מכיל עולמות ידע או תחומי ידע גדולים מגוונים ושונים, שמכפיל את עצמו משנה לשנה
מערכת החינוך הקלאסית לא יכולה להתמודד עם כול הידע האנושי ולכן היא לוקחת קצת ידע מתחומים שונים קצת ידע במתמטיקה קצת היסטוריה אבל עדיין רוב הידע נשאר מחוץ למסגרת בית הספר ויש תחומי ידע רבים שאינם מופיעים בכלל במסגרת בית הספר. כמו אומנות, אסטרונומיה, הפקת סרטים ותחומים רבים אחרים.
לוקחים את כול הילדים ומכריחים אותם להיכנס לתוך המסגרת הזאת וכך מקבלים כיתה שמכילה אנשים מאוד שונים שכולם צריכים ללמוד את אותו הדבר ובאותה הצורה
בצורה כזאת נוצרת בתוך המסגרת הזאת פירמידה של מצטיינים בינוניים וחלשים וברור שהפירמידה הזאת לא אמיתית כיוון שהחלשים הם חלשים במסגרת ולא בעולם האמיתי בעולם האמיתי הם יכולים להיות מצטיינים בתחום שמתאים להם המקום הנכון שלהם .
ולכן מה שעושה התוכנית היא להוציא את התלמידים מהמסגרת הבית ספרית המסורתית ולחזור ולחפש את המקום הנכון עבור כל תלמיד ותלמיד המקום שבו הכישרונות הטבעיים שלהם מתחברים עם התשוקות שלהם.
ברגע שהתלמיד מוצא את המקום הנכון לו הוא יוצא פעם בשבוע להתמחות אצל מנטור שזה גם תחום התשוקה שלו ואז מתחולל המהפך התלמיד מוצא את אזורי החוזק שלו הוא פתאום חווה הצלחה ומצטיין, לוקח אחריות ופועל מתוך מוטיבציה מה שמאפשר לו בהמשך להתמודד טוב יותר עם האזורים שהוא חלש בהם.
כך נוצר תהליך שבו כול אחד בכיתה הופך להיות מומחה במשהו את המומחיות יוצרים באמצעות שלושה מרכיבים
1. התמחות – תוך כדי תיעוד ולמידה מיתוך עשייה ושאילת שאלות
2. PBL – למידה באמצעות פרויקטים –התלמיד ביחד עם המנטור והמחנך עושה פרויקט משמעותי הכולל תוצרים ממשיים שיכולים לתרום בצורה כלשהיא למקום ההתמחות .
3. עבודת מחקר – התלמיד מחפש שאלה מתוך התחום שבחר אותו הוא מעוניין לחקור ומבצע עבודת מחקר אקדמית בליווי ובהנחיית הצוות החינוכי .
ברגע שכל תלמיד מומחה בתחום אחר אז כל אחד יכול להתחיל ללמד האחד את השני ואז נוצרת בכיתה תהליך של למידה רשתית או למידה שיתופית שבו כל אחד לומד מהשני
הדבר הזה מתבצע בפועל באמצעות פרזנטציה ותערוכת תוצרים , כל תלמיד צריך להציג את המומחיות שלו את מה שהוא למד ויצר באמצעות תערוכת תוצרים שהוא מציג והוא צריך להציג באמצעות פרזנטציה את הידע שהוא רכש ואת התהליך שהוא עבר .
ועל כך הוא מקבל הערכה על ידי בוחנים של משרד החינוך בסיום חוגגים את תהליך הלמידה באמצעות הצגת התלמידים בהרצאת TED את מה שהם למדו בפני ההורים מורים והמנטורים השותפים לתהליך.
הלמידה במגמה מתבצעת בשלושה מימדים
• התמחות - לומדים לחלום בגדול ,נחשפים למקומות תעסוקה ,בחירת מקום התמחות התמחות בליווי מנטור –התמחות עם מנטור ממוחה בשדה מקצועי של תחום העניין של התלמיד
• למידה - למידה בכיתה –למידה מבוססת פרויקטים- PBL בהקשר של הפרויקט האישי
• חונכות- חינוך אישי –דיאלוג, בניית תוכנית אישית- זיהוי החזקות של כל תלמיד ערבות הדדית –של חברי הכיתה זה לזה אחריות של התלמיד ללמידה.
כבר בשנה הראשונה של התוכנית יצאו התלמידים להתמחויות והגיעו להישגים יפים ומרשימים ביניהם תלמיד שהתמחה בתור מהנדס אלקטרוניקה בחברת הגיחון יצר מערכת בקרה המדמה מערכת מים עירונית וזכה במקום הראשון בתחרות הפרויקטים הארצית של משרד החינוך במערכות חשמל זרם חזק לכיתות יב.
תלמיד אחר התמחה בתור טכנאי טלפונים חכמים התנסה ולמד לתקן טלפונים ביצע עבודת מחקר על התפתחות טכנולוגיות הטלפונים הסלולרים ובנה חוברת עזר לשימוש בטלפון עבור אוכלוסיית הקשישים שמתקשה להתמצא ברזי הטכנולוגיה המתקדמת החוברת משמשת ככלי עזר בקורסים שמתבצעים במקום ההתמחות שלו עבור אוכלוסיות אלה
תלמיד שהתמחה בתור מהנדס תקשורת בחברת בזק השתתף בפריסה של רשת הסיבים האופטיים שמקימה בזק , למד להכיר את עולם הסיבים האופטיים ופיתח מערכת הגנת סייבר עבור מחשבים נייחים מבוססת טביעת אצבע .
בית הספר לידי דיוויס הוא בית חם ואוהב המקבל לידיו תלמידים שנחשבים בתוך המסגרת הלימודית המסורתית " חלשים " מוצא את הייחוד של כל תלמיד והופך אותו למצטיין
המקום הנכון בשביל התלמידים נמצא כאן איתנו במשפחת לידי דיוויס